M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Afterall

"Het driemaandelijkse mediatijdschrift AS, dat reeds sinds 1978 bestond– en tot 1999 Andere Sinema heette – vormde het vlaggenschip van de verschillende reflexieve activiteiten die het M HKA ambieerde. AS wou een platform en laboratorium zijn voor de ontwikkeling van een kritisch discours met betrekking tot de hedendaagse beeldcultuur en bestreek daarmee niet alleen het traditionele terrein van film, video, televisie en beeldende kunst, maar ook het brede veld van de visuele technologieën en beeldvormingen die de ‘verbeelding’ van de samenleving als geheel mogelijk maken."

In september 2007 verscheen het allerlaatste nummer van AS. Het M HKA, dat AS sinds 2003 uitgaf, liet het tijdschrift toen fusioneren met het Engelse tijdschrift Afterall, dat in 1998 werd opgericht.

Sindsdien is het M HKA mede-uitgever van het zesmaandelijkse internationale kunsttijdschrift Afterall, dat in 1999, dit najaar exact tien jaar geleden, door curator Charles Esche en kunstenaar Mark Lewis in London werd opgericht. "A Journal of Art, Context and Enquiry" luidt de handzame omschrijving, en het daarin weerklinkende enthousiasme voor onderzoek en bevraging sluit naadloos aan bij de kritische kunstvisie die het M HKA sinds lange tijd aankleeft.

De ruggengraat van elk Afterall-nummer zijn telkens de monografische essays - twee teksten gewijd aan het werk van vier kunstenaars per nummer; recent werden zo onder meer Lawrence Abu Hamdan, Jill Magid, Otobong Nkanga en ook Panamarenko belicht. Elke uitgave bevat ook twee lijvige essays en een drietal specifiek kunst- en cultuurhistorische beschouwingen die het nodige tegenwicht bieden voor die monografische focus - de individuele artistieke praktijk als het centrale principe van het hedendaagse kunstlandschap. In deze essays, die een breed gamma aan onderwerpen bestrijken, schept Afterall ruimte voor een reflexieve benadering van de hedendaagse beeldcultuur in het algemeen.

Meer.

Verberg deze beschrijving

Werken

Op dit moment zijn geen items verbonden met dit ensemble.