M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: Catastrophe and The Relevance of Art

Catastrofes en de relevantie van kunst 

Kunst overstijgt het moment en de situatie. Ze bezit haar eigen autonomie: niet in abstracte, afstandelijke zin, maar door haar vermogen om ons te verbinden met de werkelijkheid. Kunst kan het zich soms permitteren, zoals in het videowerk van Oleksiy Say, om catastrofes aan te kaarten. Maar kunst gaat ook altijd verder dan het moment waarop ze zich aanvankelijk aandienen en suggereert manieren om met ervaringen om te gaan.


Jan de Lauré (België, 1978), Marlene Dumas (Zuid-Afrika, 1953), Jan Fabre (België, 1958), Andriy Sagaidakovskiy (Oekraïne, 1957), Oksana Shachko (Oekraïne, 1987-2018), Luc Tuymans (België, 1958)

Verberg deze beschrijving

Werken

>Jan Fabre, Ik, aan het dromen [Me, Dreaming], 1978.Sculpture, mannequin, plaster, clothes, smoked meat, table, chair, microscope, nails, thumbnails, table; 70x 50 x 80 cm, chair; 140 x 50 x 40 cm; figure; 160 x 50 x 100 cm, microscope; 20 x 10 x 10 cm.

>Luc Tuymans, La Correspondance [The Correspondence], 1985.Painting, oil on canvas, 140 x 100 cm.

>Андрій Сагайдаковський / Andriy Sagaydakovskyi , ...чоловік сильно устав і хоче сильно спати/ A Man Is Weary And Wants To Sleep, 1990.Painting, oil on canvas.

>Marlene Dumas, Sacrifice, 1993.Painting, oil, canvas, 70 x 90 cm.

>Jan De Lauré, Untitled, 2015.Painting, oil on paper, 156.1 x 106 cm.

> Oksana Shachko / Оксана Шачко, Untitled (Crucified Virgin from Iconoclast series) / Без назви (Розіп’ята Діва з серії «Іконоборство»), 2016.Painting, tempera, egg yolk, gold leaf, wood, 33 x 24 cm.

> Oksana Shachko / Оксана Шачко, Untitled (Crucified Jesus with the Erection from Iconoclast series) / Без назви (Розіп’ятий Ісус з ерекцією з серії «Іконоборство»), 2016.Painting, tempera, egg yolk, gold leaf, wood, 33 x 23.5 cm.

>Sergey Bratkov / Сергій Братков, Lost, 2022.Print, digital print, acrylic, synthetic fabric, 214 x 144 cm.