Bia Davou

1932 - 1996

Overleden in Athens (GR), geboren in Athens (GR).

Bia Davou (1932-1996) studeert schilderkunst aan het atelier van Costas Iliadis (1952-1958). Aan het begin van haar carrière schildert ze composities die aanleunen bij de stijl van het abstract expressionisme en de informele schilderkunst. Vanaf het begin van de jaren zeventig toont ze interesse in het ontwikkelen van een nieuwe vorm van taalcommunicatie gebaseerd op de voorschriften van wetenschap en technologie.

In 1970 stelt ze in de PR-galerij in Athene een reeks driedimensionale syntheses tentoon die ze maakt uit plastic materialen. Nadien wendt ze zich tot het onderzoeken van de schematische structuur van een beeld, waarbij ze via specifieke commando’s computerprogramma’s en -codes reproduceert. De commando’s geven Davou de mogelijkheid om haar persoonlijke theorie te ontwikkelen over het kunstwerk, de sociale functie en het communicatiepotentieel ervan.

In 1976 neemt ze deel aan de tentoonstelling van de kunstgroep Processes – Systems in de Athens Art Gallery. Ze toont er elektrische circuits op koperen platen. Twee jaar later presenteert ze haar Serial Structures in de Desmos-galerij, een natuurlijke evolutie vanuit haar vorige interesses. In dat werk worden stippen georganiseerd volgens de opeenvolging van Fibonacci-nummers en binaire taalsystemen waardoor ze tot in de eeuwigheid kunnen doorgaan.

In 1981 vertaalt ze het rijmschema van de ‘Odyssee’ in seriële structuren op witte zeilen / canvassen die een parabel van Odysseus’ reis bevatten (Serial Structures 2. Odyssey, Desmos, 1981). Ze start daarmee een reeks presentaties op met zeilen die zich geleidelijk aan steeds vrijer in de ruimte gedragen en evolueren van stevige zeilen op stabiele basissen naar hangende driehoekige stukken van licht geweven beschilderde stof. De zeilen worden georganiseerd naar gelang van de ruimte waarin ze getoond worden.

Over M HKA / Missie

Het M HKA is een museum voor hedendaagse beeldende kunst, film en beeldcultuur. Het is een open ontmoetingsplaats van en voor de kunst, de kunstenaar en het publiek. Het M HKA ambieert een voortrekkersrol in Vlaanderen en een internationaal profiel voortbouwend op de Antwerpse avant-gardetraditie. Het M HKA overbrugt de verhouding tussen artistieke en brede samenlevingsvragen, tussen het internationale en het regionale, kunstenaars en publiek, traditie en vernieuwing, reflectie en presentatie. Centraal daarbij staat de collectie met verwerving, beheer en onderzoek.

Over M HKA Ensembles

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste voor het publiek zichtbare stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

De toepassing is volledig in het museum ontwikkeld en is toegankelijk via een breed gamma aan toestellen: smartphones, tablets en desktopcomputers.

Deze publieksversie is geen eiland op zichzelf, maar kadert binnen een groter digitaal geheel. De inhoud komt rechtstreeks uit de ensemblebank, een intern breed gedragen werkinstrument dat toelaat diverse betekenislagen te creëren rond de kunstwerken. Productie, curatoren, bemiddeling (maar ook externen): iedereen draagt bij. Op die manier kan de kennis van binnen het museum met een klik doorstromen tot in de zalen. Het M HKA is van plan deze oefening in transparantie de komende jaren met enthousiasme voort te zetten en nog meer uit te breiden.