M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Charif Benhelima

©image: BPS22

° 1967

Geboren in Brussels (BE), leeft in Antwerp (BE).

Charif Benhelima (°1967, Brussel) studeerde fotografie aan de Hogeschool Sint-Lukas in Brussel, HISK in Antwerpen en het International Center of Photography in New York. Het thema van zijn foto’s is identiteit, meer bepaald hoe het voelt om een buitenbeentje te zijn. De foto’s weerspiegelen Benhelima’s eigen achtergrond: zoon van een Marokkaanse vader en een Belgische moeder. Nadat zijn vader uitgewezen werd en zijn moeder stierf, kwam hij in een weeshuis terecht. Later groeide hij op in verschillende gezinnen in West-Vlaanderen. Benhelima werkt in reeksen. Zijn eerste reeks, Welcome to Belgium (1990-99), focust op mensen die zichzelf ‘buiten de maatschappij’ bevinden: azielzoekers, ilegale immigranten, prostituées en dakloze kinderen in steden als Charleroi, Brussel en Antwerpen. Het zijn klassieke documentairefoto’s in zwart-wit, genomen in 35mm. Benhelima spendeerde tussen 1999 en 2000 tijd in Haarlem, waar hij een groot aantal Polaroidportretten maakte, getiteld Harlem on my Mind. De onderwerpen van die portretten kwamen hoofdzakelijk uit de zwarte gemeenschap van de stad. Hun ervaringen met racisme en discriminatie confronteerden de kunstenaar met zijn eigen identiteit. ‘Ik was een echte alien in New York, maar voor de eerste keer voelde ik me ook helemaal Belg. Het leek alsof we van plaats verwisseld waren. Ik was daar op mijn plek, ook al was ik daar niet meer fysiek aanwezig, het waren de Afro-Amerikanen die daar niet op hun plek waren.’ Benhelima ging nog een stap verder met zijn Polaroidexperimenten in de fotoreeks Black-Out, die hij maakte tijdens zijn verblijf in het Künstlerhaus Bethanien (2005-2006) in Berlijn. De alledaagse objecten die hij fotografeert (een duif, een basketbal, een rij bomen) zijn sterk overbelicht, maar nog net zichtbaar.

>Charif Benhelima, W 145th Street, Harlem, 2002.Photography, cibachrome, 129 x 125 cm.

>Charif Benhelima, Garbage, 2005.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 120 x 122 cm.

>Charif Benhelima, Playtime, 2005.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 120 x 122 cm.

>Charif Benhelima, Park, 2005.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 120 x 122 cm.

>Charif Benhelima, Nest, 2005.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 120 x 122 cm.

>Charif Benhelima, Diggings, 2005.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas , 50 x 52 cm.

>Charif Benhelima, Off-street, B KL 2273, 2005.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 40 x 42 cm.

>Charif Benhelima, Touchline, 2006.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 100 x 102 cm.

>Charif Benhelima, Permanent Address, 2006.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 120 x 122 cm.

>Charif Benhelima, Minus Two, 2006.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 120 x 122 cm.

>Charif Benhelima, Baseline, 2006.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 100 x 102 cm.

>Charif Benhelima, Black Cherry Season, 2006.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas , 50 X 52 cm.

>Charif Benhelima, Off-street, Jürgen's, 2006.Photography, cibachroom, aluminium, plexiglas, 50 x 52 cm.

Geen foto

>Charif Benhelima, Harlem on my Mind, I was, I am, 2007.Artist Book.

>Charif Benhelima, Semites: The Album, 2011.Artist Book, ink on paper.

Tentoonstellingen & Ensembles

> Tentoonstelling: EXTRA MUROS: Cultuurstraten 2009. 29 August 2009 - 12 September 2009.

> Tentoonstelling: EXTRA MUROS: Visite Herzele – Beyond words. 03 April 2015 - 03 May 2015.

Geen foto

> Tentoonstelling: Kunstwerk van de maand 2015. 01 January 2015 - 31 December 2015.

> Tentoonstelling: The Collection. 28 April 2017 - 31 December 2021.

> Tentoonstelling: The collection XXVII – East of 4°24'. 03 March 2011 - 21 August 2011.

> Tentoonstelling: The collection XXXIII – The Collection as a Character. 07 June 2013 - 22 September 2013.

> Tentoonstelling: Urgent Conversations Athens - Antwerp. 31 October 2016 - 05 February 2017.

> Tentoonstelling: Visite Roeselare – The Green Line. 05 May 2016 - 19 June 2016.

> Ensemble: Aanwinsten 2016 [Acquisitions 2016].

> Ensemble: beeld.

Geen foto

> Ensemble: Black - Out.

> Ensemble: Collectie Vlaamse Gemeenschap.

> Ensemble: Liminal Difference.

> Ensemble: NUCLEUS.