Eugenio Dittborn
° 1943
Geboren in Santiago (CL), leeft in Santiago (CL).
Dittborn woont en werkt in Santiago de Chile. Zijn kunstenaarsschap is getekend door het politieke klimaat onder dictator Pinochet in de jaren zeventig en tachtig. Hij wordt in die tijd lid van de kunstenaarsbeweging la Escena de Avanzada die manieren zoekt om creatieve ruimte te scheppen binnen de beperkingen van het militaire regime. De beweging tracht een interactie tot stand te brengen tussen diverse disciplines waaronder fotografie, dichtkunst, performance, experimentele video, grafiek en kritiek. Dittborn gebruikt een concept om het gebrek aan culturele infrastructuur en context in eigen land te ontstijgen en tegelijkertijd de ‘geprivilegieerde’ kunstwereld te bekritiseren: vanaf 1983 zendt hij AIRMAIL PAINTINGS (luchtpostschilderijen) naar bestemmingen over heel de wereld. Meestal worden deze kunstwerken in serie vervaardigd: op grote vellen wit materiaal (papier, stof) wordt getekend, geschilderd, gezeefdrukt en genaaid. Hij noemt dit werk zijn Trojaans paard: elk vel wordt opgevouwen en in een briefomslag verstuurd. Het komt toe als een klein pakje, maar opengevouwen neemt het veel (muur)ruimte in beslag, een brief verandert in een schilderij. Het werk verkrijgt door deze luchtpoststrategie, die isolement en internationale begrenzing doorbreekt, een politieke dimensie.