M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Eugenio Dittborn

©image: El Mercurio, 2009

° 1943

Geboren in Santiago (CL), leeft in Santiago (CL).

Dittborn woont en werkt in Santiago de Chile. Zijn kunstenaarsschap is getekend door het politieke klimaat onder dictator Pinochet in de jaren zeventig en tachtig. Hij wordt in die tijd lid van de kunstenaarsbeweging la Escena de Avanzada die manieren zoekt om creatieve ruimte te scheppen binnen de beperkingen van het militaire regime. De beweging tracht een interactie tot stand te brengen tussen diverse disciplines waaronder fotografie, dichtkunst, performance, experimentele video, grafiek en kritiek. Dittborn gebruikt een concept om het gebrek aan culturele infrastructuur en context in eigen land te ontstijgen en tegelijkertijd de ‘geprivilegieerde’ kunstwereld te bekritiseren: vanaf 1983 zendt hij AIRMAIL PAINTINGS (luchtpostschilderijen) naar bestemmingen over heel de wereld. Meestal worden deze kunstwerken in serie vervaardigd: op grote vellen wit materiaal (papier, stof) wordt getekend, geschilderd, gezeefdrukt en genaaid. Hij noemt dit werk zijn Trojaans paard: elk vel wordt opgevouwen en in een briefomslag verstuurd. Het komt toe als een klein pakje, maar opengevouwen neemt het veel (muur)ruimte in beslag, een brief verandert in een schilderij. Het werk verkrijgt door deze luchtpoststrategie, die isolement en internationale begrenzing doorbreekt, een politieke dimensie.

Werken

>Eugenio Dittborn, The 15th History of the Human Face (The Children of Breughel), 1993.Installation, paper, ashes, cardboard, silkscreen, 140 x 210 cm.

>Eugenio Dittborn, Vanitas, 2006.Artist Novel, 28 x 18 cm, 1 vol. language: Spanish, publisher: Santiago de Chile, ISBN: .

Tentoonstellingen & Ensembles

> Tentoonstelling: On Taking a Normal Situation and Retranslating it into Overlapping and Multiple Readings of Conditions Past and Present. 19 September 1993 - 28 November 1993.

> Tentoonstelling: The collection II – Winter 2002. 23 November 2002 - 09 February 2003.

> Ensemble: Collectie Vlaamse Gemeenschap.

Geen foto

> Ensemble: Excavation, Accomodation, Extinction.

Geen foto

> Ensemble: M HKA_DEFAULT_WORKS.

> Ensemble: NUCLEUS.

> Ensemble: The Artist's Novel.