HAEGUE YANG

° 1971

Geboren in Seoul (KR), leeft in Seoul (KR), leeft in Berlin (DE).

De Zuid-Koreaanse kunstenares Haegue Yang behaalt in 1994 haar B.F.A aan de Seoul National University en vervolgens een M.A. aan de Städelschule in het Duitse Frankfurt am Main. Ze woont en werkt afwisselend in Seoul en Berlijn, waar ze thans lesgeeft als professor in de Schone Kunsten. Ze verwezenlijkt haar internationale doorbraak in 2009 met haar deelname aan de 53e Biënnale van Venetië, waar ze als eerste vrouwelijke kunstenares haar thuisland Zuid-Korea mag vertegenwoordigen. Haar werk bestaat voornamelijk uit installaties en sculpturen die een uitbundig universum bevolken dat wemelt van objecten, gebruiksvoorwerpen, decoratieve elementen, geometrische patronen en kinetische sculpturen.

Haegue Yang’s oeuvre onderzoekt de emotionele kracht van materialen bij het destabiliseren van de toeschouwer. Door gebruik te maken van alledaagse maar zeer specifiek gekozen voorwerpen zoals gloeilampen, kledingrekken, ventilatoren en jaloezieën, bouwt ze een fascinerende en geheimzinnige wereld op, alsof de realiteit er volledig ontspoord is. Vooral de jaloezieën zijn hierbij een belangrijk onderdeel, omdat ze de toeschouwer uitnodigen om er doorheen te gluren en steeds nieuwe elementen te ontdekken. Ze laten haar ook toe om te spelen met lichtinval en schaduw, terwijl de ventilatoren willekeurige bewegingen creëren.

Omdat Haegue het grootste deel van haar volwassenheid buiten haar vaderland doorbracht, put ze haar visueel-technologische inspiratie uit verschillende culturen, die ze vervolgens samenvoegt tot één entiteit – een hybride mengvorm die tijd en plaats overstijgt. Haar werken doen bovendien de grens vervagen tussen het moderne en het pre-moderne. Ze combineert industriële productie met ambacht of folkloristisch vakmanschap. Op die manier tracht ze over te brengen dat kunst een zintuiglijke ervaring moet zijn die niet noodzakelijkerwijs begrepen hoeft te worden. Haar werk opereert vanuit een vocabularium van visuele abstractie, zonder taal, aangevuld met geur, geluid, licht enz. Dit betekent niet dat ze opzettelijk raadsels creëert, ze toont slechts een absurd-complexe materiële wirwar die ze bijvoorbeeld laat samengaan met klassieke muziek of de voordracht van literair werk van Marguerite Duras.

Haegue maakt voortdurend verwijzingen naar kunstgeschiedenis, geschiedenis, literatuur en politieke biografieën. Ze maakt gebruik van verschillende media (papieren collages, geënsceneerde theaterteksten, performances en sculpturen), die voortkomen uit materiële zorgen, mondiale bekommernissen en de universele tijdloosheid van thema’s als migratie, diaspora, gedwongen ballingschap en sociale mobiliteit. Haar vertaling van het politieke en historische naar het formele en abstracte toont haar overtuiging dat historische verhalen begrijpelijk kunnen worden gemaakt zonder taalkundig verklarend of didactisch te zijn. Ze tracht een ongrijpbare wereld te evoceren die gevangen zit tussen vertrouwdheid en vervreemding.

HW

Over M HKA / Missie

Het M HKA is een museum voor hedendaagse beeldende kunst, film en beeldcultuur. Het is een open ontmoetingsplaats van en voor de kunst, de kunstenaar en het publiek. Het M HKA ambieert een voortrekkersrol in Vlaanderen en een internationaal profiel voortbouwend op de Antwerpse avant-gardetraditie. Het M HKA overbrugt de verhouding tussen artistieke en brede samenlevingsvragen, tussen het internationale en het regionale, kunstenaars en publiek, traditie en vernieuwing, reflectie en presentatie. Centraal daarbij staat de collectie met verwerving, beheer en onderzoek.

Over M HKA Ensembles

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste voor het publiek zichtbare stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

De toepassing is volledig in het museum ontwikkeld en is toegankelijk via een breed gamma aan toestellen: smartphones, tablets en desktopcomputers.

Deze publieksversie is geen eiland op zichzelf, maar kadert binnen een groter digitaal geheel. De inhoud komt rechtstreeks uit de ensemblebank, een intern breed gedragen werkinstrument dat toelaat diverse betekenislagen te creëren rond de kunstwerken. Productie, curatoren, bemiddeling (maar ook externen): iedereen draagt bij. Op die manier kan de kennis van binnen het museum met een klik doorstromen tot in de zalen. Het M HKA is van plan deze oefening in transparantie de komende jaren met enthousiasme voort te zetten en nog meer uit te breiden.