M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Kimsooja

° 1957

Geboren in Daegu (KR), leeft in New York (US).

Kimsooja

Tijdens de periode 1980-84 studeert ze schilderkunst aan de Hong-IK University van Seoul. De volgende jaren trekt ze naar Parijs met een beurs van de Franse regering om lithografie te kunnen studeren aan de Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts (1984-85). Hoewel ze zich aan het begin van haar carrière vooral bezighoudt met schilderkunst zoekt ze al vrij snel naar nieuwe expressieve middelen die haar de mogelijkheid geven om de beperkingen van het tweedimensionale schilderoppervlak te overwinnen en ‘betrokken te geraken’ bij het voorwerp zelf. Haar artistieke zoektocht leidt haar naar het naaien. Stoffen – tweedehandskleding, traditioneel Koreaans textiel en in het bijzonder beddenspreien – die ze verzamelt van vrienden en onbekenden, zullen Kimsooja’s werk in de komende jaren domineren. In haar eerste werken met textiel combineert ze de techniek van het naaien met het tekenen en schilderen.

Aan het begin van de jaren negentig beginnen Kimsooja’s werken te evolueren naar driedimensionale voorwerpen. Tijdens deze periode creëert ze haar eerste bundel (bottari) van traditionele, Koreaanse beddenspreien. In 1998 verhuist Kimsooja naar New York. Vanaf het midden van de jaren negentig verruimt de artieste haar manier van expressie en neemt ze video op in haar werk. Ze doet dit vooral om performances op te nemen en te bedocumenteren waarin ze zelf de hoofdrol speelt. Een interessante vaststelling is dat in de laatste vijftien jaar de karakteristieke kenmerken van haar artistieke stijl (textiel, het naaien, bottari) vaak niet meer aanwezig lijken te zijn maar dat ze in realiteit werkelijk uitblinken en nu bestaan op een meer conceptueel niveau.

Ze heeft haar werken internationaal tentoongesteld, in belangrijke individuele en groepstentoonstellingen (Sao Paulo Biennale, 1998, Kimsooja, Journey into the World, National Museum of Contemporary Art, Athens, 2005, Venice Biennale, 1999, 2001, 2013, et al.). 

Werken

> Kimsooja, Bottari, 2005.Installation, traditional korean bedcovers and used clothing, variable dimensions .

Tentoonstellingen & Ensembles

> Tentoonstelling: Jef Verheyen. Window on Infinity. 23 March 2024 - 18 August 2024.

> Tentoonstelling: Urgent Conversations: Antwerp – Athens, Part IV: Dealing with Catastrophe, The Flow of the World. 18 November 2017 - 07 January 2018.

> Tentoonstelling: Urgent Conversations Athens - Antwerp. 31 October 2016 - 05 February 2017.

Geen foto

> Ensemble: The Flow of the World.