Paul-Armand Gette

° 1927

Geboren in Lyon (France), leeft in Paris (France).

Net als zijn generatiegenoot Herman De Vries studeerde Paul-Armand Gette natuurwetenschappen vooraleer hij zich ging toeleggen op experimentele poëzie, beeldende kunst en het uitgeven van tijdschriften en boeken. Verwijzingen naar de insectenwereld en een fascinatie voor het verzamelen van botanische gegevens vormen een constante in zijn poëtische en plastische praktijk. Einde jaren 40 begint hij te schilderen en tien jaar later realiseert hij zijn eerste 'sculpturen' met gevonden materialen en met afgedankte loden en houten letters die hij vindt bij drukkerijen ( 'cristallisations verbales'). Hij begint ook 'lettristische' composities op papier en doek te maken waarvoor hij zich bedient van gerecupereerde houten en loden letters. Midden jaren 60 verhuist Gette naar Parijs. In 1965 verschijnt Gettes boek Pteres met letterafdrukken van afgedankte letters. Het is het begin van een oeuvre waarin het kunstenaarsboek een centrale rol zal spelen. Het is ook in het jaar 1965 dat Gette in contact komt met Paul De Vree. Gette publiceert zijn poëtisch en plastisch werk ondermeer in de tijdschriften Phases en OU-Cinquième Saison en is op dat moment bezig in Parijs met de voorbereidingen voor het magazine ETER. Gette beperkt zich niet tot papier. In 1966 experimenteert hij met een environment met mobiele sculpturale onderdelen, en een jaar later organiseert hij in de kunsthal van Lund een multimediaal event dat hij omschrijft als poesie action / art total, en waaraan ondermeer La Monte Young, Ben Vautier en Robert Filliou (allemaal kunstenaars met een Fluxus-stempel) hun medewerking verlenen.

Items View all

Events View all

Ensembles View all

Media View all