©image: M HKA
In 1969 schrijf James Lee Byars 1/2 an Autobiography terwijl hij te zien is op een stoel in de Wide White Space Gallery. Het gaat om een verzameling van losse zinnen zoals ‘dat jij mijn groot proefstuk leest, is één van mijn werken’. Hierin speelt een anti-confessionele Byars met onze biografische reflex aangaande kunstenaars en dichters, die in 1967 zeer recent op tafel is gelegd met The Death of the Author van Roland Barthes.
In 1970 werkt Byars een andere autobiografie af, een korte 16mm film die enkel bestaat uit een zwart beeld waarop Byars, volledig in het wit, heel kort verschijnt vlak voor de 24ste seconde. Hoewel de notie van de autobiografie zeer aanwezig is in het oeuvre van Byars vermijdt hij om biografische details prijs te geven en past hij een strategie toe van vluchtige aanwezigheid en verhullende kostuums. Zoals een souffleur vanonder het podium, fluistert hij dingen die we al wisten, maar even vergeten zijn.
>James Lee Byars, Autobiography, 1970.Video, 16 mm film transferred onto video, black and white, 00:10:00.
>James Lee Byars, The Wings for Writing, 1972.Object, red silk cuffs with feathers, 2 x (48 x 88 cm).
>James Lee Byars, A and B you ready to do some Fant. Show?, Wide White Space Gallery, Antwerp 1973, 1973.Other, paper invitation card, 12 x 15.7 cm.
>James Lee Byars, The Name of the Artist, 1974.Installation, 3 double-sided pieces, black wrinkled tissue paper, glass, wooden frame, 140 x 42.5 cm, 2 x (Ø 42.5 cm).
>James Lee Byars, Einstein, Stein and Wittgenstein, 1984-1989.Sculpture, gold-painted furka stones, 8 x 20 x 13.5 cm, 12 x 14 x 12 cm, 10.5 x 23.5 x 16.5 cm.
>James Lee Byars, Beauty Goes Avantgarde, 1986.Print, print on paper, 52.5 x 38.2 cm.