M HKA gaat digitaal

Met M HKA Ensembles zetten we onze eerste échte stappen in het digitale landschap. Ons doel is met behulp van nieuwe media de kunstwerken nog beter te kaderen dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

We geven momenteel prioriteit aan smartphones en tablets, m.a.w. de in-museum-ervaring. Maar we zijn evenzeer hard aan het werk aan een veelzijdige desktop-versie. Tot het zover is vind je hier deze tussenversie.

M HKA goes digital

Embracing the possibilities of new media, M HKA is making a particular effort to share its knowledge and give art the framework it deserves.

We are currently focusing on the experience in the museum with this application for smartphones and tablets. In the future this will also lead to a versatile desktop version, which is now still in its construction phase.

Ensemble: R.p.M.

©image: Wim Van Eesbeek

REVOLUTIONS PER MINUTE

Om toestellen te creëren die loodrecht opstijgen, richt Panamarenko zijn onderzoek tijdens de jaren ’70 op de rotatiesnelheid en de hefkracht. Portable Air Transport (kortweg P.A.T.), een klein, draagbaar vliegapparaat uit 1969 is het vroegste toestel in deze verzameling. Pamarenko kruipt dieper in de mechanica en ontwikkelt zelf een reeks compacte maar krachtige Pastille Motors als aandrijfmechanisme voor zijn rugzakhelikopters. De naam Pastille Motor verwijst naar de ronde afgeplatte vorm, die doet denken aan een grote aspirine. De motor mag niet meer dan twaalf kilogram wegen terwijl vijf kilogram brandstof moet volstaan om twintig minuten te kunnen vliegen. Het aandrijfmechanisme van de rugzakken is in de loop van de jaren steeds blijven evolueren. Zo gebeurt de voortstuwing van de Super Pepto Bismo door een reeks korte hefschroeven, aangedreven door kleine maar krachtige motoren. Gebaseerd op een geïllustreerde tekst uit het begin van de jaren ’70 bouwt Panamarenko in 1986 de Helikopter met pedaalaandrijving. Tijdens een reis naar Peru in 1990 besluit de kunstenaar een zwevende auto (K 2)  te maken die, om tussen de bomen te kunnen vliegen, een apparaat zonder schroeven en zonder vleugels moet zijn.

Meer.

Verberg deze beschrijving

Werken

> Panamarenko, Portable Air Transport I , 1969.Object, metal, plastic, wood, fishing-net, 24 x 50 x 96 cm.

> Panamarenko, Helikopter, 1973-1986.Object, plastic, metal, wood, felt, paint; along with a display case with various objects, 100 x 900 x 500 cm.

> Panamarenko, 100.000 Revoluties/Minute Jet Turbine [100,000 Revolutions/Minute Jet Turbine], 1976-1993.Object, mixed media, 60 x 40 cm, 42 x 18 x 5.5cm.

> Panamarenko, Rugzakvlucht 4KW, 1984.Object, mixed media, 71 x 73 x 52 cm (plinth: 100 x 40 x 45 cm).

> Panamarenko, Pastille Motor n°9, 1987.Object, metal, metal stand, 40 x 30 x 30 cm .

> Panamarenko, Pastille Motor n°5, 1987.Object, aluminium, metal, plastic, bakelite , 137 x 40 x 40 cm, 200 x 200 x 300 cm.

> Panamarenko, Le Garage des Alpes , 1989.Object, wood, metal , 116 x 258 x 136 cm, 45.5 x 143 x 84 cm .

> Panamarenko, K2. The 7000-Meter High Flying Jungle and Mountain Machine , 1991.Object, aluminium, styropor, polyurethane, nylon, kevlar, rubber, perspex, felt, 90 x 215 x 330 cm .

> Panamarenko, Maquette van Scimitar [Model of the Scimitar], 1992.Object, metal, rubber, nylon, tape, styropor, balsa, 56 x 220 x 113 cm .

> Panamarenko, Super Pepto Bismo, 1996.Object, twelve propellers, engine, electric ignition, drive belts, metal, leather belt, 100 x 150 x 80 cm.

> Panamarenko, Katapult Max [Catapult Max], 1997.Object, wood, metal, elastic rubber, nylon, felt, 200 x 300 cm.

> Panamarenko, Hazerug [Hareback], 1997.Object, motor, kevlar, expoxy, plastic, propeller, felt, metal, 90 x 70 x 50 cm.

> Panamarenko, Pepto Bismo, 2003.Object, bronze, 6 engines, propellers, 185 x 145 x 70 cm.